اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را
وبلاگ مهندس زحمتکش
تخصصی(عمران )-عمومی
درباره وبلاگ


سلام من فریمان هستم به وبلاگم خوش آمدید در صورت هر گونه سوال یا در خواست به ایمیل من پیام بگذارید zahmatkesh2@yahoo.com در ضمن از آقای مهندس جعفرزاده در خصوص فرستادن اکثر موضوعات این وبلاگ تشکر میکنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم
آخرین مطالب
نويسندگان
جمعه 15 بهمن 1390برچسب:, :: 1:44 :: نويسنده : رضا زحمتکش

یک انسان ۱:٠۴ ‎ق.ظ - سه‌شنبه، ٢٠ بهمن ۱۳۸۸

سلام دوست خوب حالا که دعوا بر سر ترک شیرازیه منم یه جوابیه بنویسم بد نیست

به خال هندویش بخشم هر آنچه مانده بر جا را
اگر آن ترک شیراز بدست آرد دل ما را

 


که آنچه
شهریار و حافظ و صائب به خال هندو بخشیدند

همه من پیشکش کردم بی آنکه بینمت جانا
کنون شیدایی ام باشد همه داراییم مه رخ
که آن را نیز می بخشم  به خال هندویت یارا

 

 

علی.ا ۱:٠٢ ‎ق.ظ - شنبه، ٢۴ بهمن ۱۳۸۸

خیلی کیف کردم و لذت بردم ولی نمیدونم چرا همه .همه چیزو به ترک شیرازی میبخشن. چون خدائیش هیچ وقت زیبا روهای شیراز به تبریز نمیرسه به خاطر همین یه جوابیه هم من مینویسم:(البته من تبریزی نیستم ولی تبریزی ها رو دوست دارم1 ماجراها و مناظره های : اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را)
اگر آن ترک تبریزی بدست آرد دل مارا
به لبخند ذلیخایش ببخشم کل دنیا را
به لبخند ذلیخایش که دادم کل دنیارا
بریزم زیر پایش ساکنان عرش اعلا را
نه چون حافظ نه چون صائب نه همچون شهریارانم
که بر آن ترک شیرازی دهند اینها و آنها را
نمی بخشم سمرقندی. تنی. روحی به شیرازی
که هرگز می نبردست او در این عالم دل ما را
تفاوت بین اینها از زمین تا آسمان باشد
کجا گیرد زمین خشک صحرا جای دریا را
اگر من برگزینم ترک شیرازی به تبریزی
ونوس زیبای زیبایان ملامت میکند ما را
امیدم هست هر
شاعر برای وصف زیبائی
چنین گوید از این پس شرح حال روی زیبا را
به زیبائی! که حتی حوریان عرش اعلا هم
نمیگی
رند هرگز جای ترک آذری ها را

شاعر معاصر متخلص به ستوده ۴:۴٧ ‎ب.ظ - شنبه، ۱ اسفند ۱۳۸۸

اگر از رحمت اعلا فرا گیرد دل مارا
همان حافظ چه می داند به معنی شور سقا را
رادین ۱٢:۴٧ ‎ب.ظ - چهارشنبه، ۵ اسفند ۱۳۸۸

 

جواب شحص خودم:
اگر ان ترک شیرازی بدست ارد دل ما را
بدو بخشم  دل و مهر و وفا ها را
نه مثل دیگران بخشم تمام  روح و معنا را
سرو دست و تن و پارا سمرقتد و بخارارا
جوان مردی نه ان باشد که پشت رفتهگان بندی
مرام عشق نه ان باشد که از مال دیگری بخشی
تمام روح و معنا را  سر و دستو تنو پا را  سمرقندو بخارا را
فقط ان خالقی بخشدکه خلق کرده ما ها را
نه من ان خلق محدود که با گفتنم  بخشم
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آقا احسان هم حجت رو برهمه تمام کرد…..

احسان

۱:۱٢ ‎ب.ظ - سه‌شنبه، ۳ فروردین ۱۳۸٩

 
در شعر حافظ معنای ترک را اینگونه می نویسند که ترک به معنای زیبا رو هست نه قوم ترک .. !!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
۳:۵۱ ‎ق.ظ - سه‌شنبه، ۱٠ فروردین ۱۳۸٩
 
یکی بخشد به او ملک و یکی روح و یکی معنا
یکی بازارگرمی می کند آن قلب شیدا را

 

یکی بر نعل می کوبد دگر بر گرده سندان
ببین آن دلبر زیبا چه کرده این دل مارا؟

اگر آن دلبر زیبا بدست آرد دل مارا
بگویم من به جای این همه غوغا و اشعارا

که ای دل هرچه داری از وجود او بود ممکن
همه درد و بلای او ندارد قابل مارا

زسر تا پای انگشتان فدای غمزه و نازش
دهم بهر وصال او بقای عمر دنیا را

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
سروش

 

۱۱:۴۱ ‎ق.ظ - جمعه، ۱۳ فروردین ۱۳۸٩
هادی احمدی « سروش »

 

هزاران یار زیبا رخ بدست آرند دل ما را
نه می‌خواهم نه می‌بخشم ز جسم خود سر و پا را
دل و جسمی اگر بخشم ز بهر یارِ زیبایی
کجا بر وصل خوش بینم تماس این بدنها را!؟
اگر حافظ در این دوران، نگاه مه رُخان می‌دید
پشیمان می‌شد از بذلِ سمرقند و بخارا را
نه تهرانی نه شیرازی به یُمن تیغ و جراحی
ندارد ارزشی دیگر، رخ صد یار رعنا را
ز راه دین، سر و پا را نمی‌بخشد دگر عاقل
وگرنه عابد و زاهد دهند اجزای اعضا را!
بجز این عالم شیرین کجا دانم که معنا چیست!
که بخشم بهر دلداری، جهانی هم ز معنا را
سروش و کرد گروسی ز یک شهرند و چند معنا
مکن شاعر بنام شعر مراعات اینها را

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اینم جوابیه آقا محمد و ختم غایله:

mohamad,  ۱۳۸۷/۱۲/۱۲ – ۰۸:۲۲:۴۵
جالبه واقعا برای من، یعنی تمام این
شعرا معنی این بیت را نفهمیدن!!! این بیت یعنی”اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را” دیگه من کاری با بقیه ندارم و سمرقند و بخارا رو به خال هندوی اونجا می بخشم! در واقع ضمیر “یش” به شخص هندو برمیگردد نه به ترک شیرازی. کلا حافظ کارش درست تر از این حرفاست!

مونا

۱٢:۱٧ ‎ق.ظ - جمعه، ۱۶ بهمن ۱۳۸۸

گر این استاد شورین وصف و
تلخین رو بیابد برگه مارا
به جان مادرم بخشم تمام جیب بابا را

جوانمردی به اینهانیست بخشی روح ومعنا را

جوانمردی به آن باشد دهی از خود معنا را

تو گر بخشی به آن مه روخ تمام روح معنا را

نبخشند حافظا چون تو تمام روح معنا را

تمام روح معنا را به حق تنها می بخشند

مگر نشنیدی ای شاعر ز هر جا آمدی حجران به سر آید و بر گردی

نگوپس تو میبخشی به خااک گور سرپا را

سلام من به آن شیرین زبان باشد که آتش زد دلها را

فزون برچشم و بر ابرو، فزون بر قامت و گیسو !

نگر بر دلبر جادو، که تا ته خوانده دریا را !

شبی گربخت‌ات اندازد به آتشگاهِ آغوشش

زخوشبختی و خوش سوزی ، نخواهی صبح فردا را

به خلوت با هم اندازیم این دل‌های شیدا را

رها کن ترکِ شیرازی! بیا و دختر لر بین !

که نتوانسته تا اکنون، کسی پس گیرد آن‌ها را !
از آن پس برسر پاسخ به این ولخرجی حافظ

میان شاعران بنگر، فغان و جیغ و دعوا را
وجودِ او معمایی ست پر افسانه و افسون ١

ببین خود با چنین بخشش، معما در معما را !

نبخشم بهر خالی یک وجب از خاک ایران را
ببخشیدآنچه میخواهید از سر تابه پا اما

نبخشیداز سر وادادگی ملک شهیدان را

بــهــایـش هـــم بــبـــایـــد او بـبخشد کل دنیـــــا را
مـگــر مـن مـغـز خــر خــوردم در این آشفته بــازاری

کــه او دل را بــه دست آرد ببخشم مــن بــخارا را ؟
نه چون صائب ببخشم من سر و دست و تن و پا را

و نــــه چـــون شهریـــارانم بـبـخشم روح و اجــزا را
کـــه ایـن دل در وجـــود مــا خــدا داـند که می ارزد

هــــزاران تــــرک شیـراز و هـــزاران عشق زیــبــا را
ولی گــر تــرک شـیــرازی دهـد دل را به دست مــا

در آن دم نــیــز شـــایـــد مـــا ببخشیمش بـخـارا را
کــه مــا تــرکیم و تبریزی نه شیرازی شود چون مـا

بـــه تــبــریــزی هـمـه بخشند  سمرقـند و بـخـارا را

نثار مقدمش سازم شهنشاهی عالم را
اگر حافظ بدو بخشد سمرقند و بخارا را

و یا آن کرد گروسی تن و جان و سر و پا را
وگر با فخر می بخشد انوشه روح و معنا را

دم از قیمت زنند آخر برای درّ بی همتا
ولی آصف که می گوید شهنشاهی عالم را

بدو بخشد تن و معنا،بهشت و عرش اعلا را

مجید نصیری (اهورا) گفته:

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل مارا
به خال هندویش بخشم تمام این هدایا را

که آن حافظ بر صائب به پشتش شهریارانم
به ظن خویش میبخشند سر و روح و بخارارا

مگر من جای او باشم که گیرم خرده بر کارش وگرنه
کدامین مدعی چون من بسنجد قدر آن زیبای رعنارا

خداوندا بر آن یکتاییت سوگند که آن مه روی شیرازی
اگر باشد! بود نوری ز روی تو ته چشم “اهورا “را

و به قول خودم :

اگر مشکات به دست آرد دل ما را


به خال آن لبش بخشم تمام این غزل ها را …

 

{26 تعليقات}

  1. سارا {پنجشنبه ۱۸ آذر, ۱۳۸۹ الساعة ۶:۳۰ ب.ظ}

    اگر آن ترک شیرازی ،بدست آرد دل ما را
    ز خال هرزه اش گیرم ، تمام ملک دنیا را
    از آن رو میدهم کیفر ، چنین هرزه نشانی من
    که خواهد برد صبر از دل ،که ترکان خوان یغما را
    گه از تبریز دل گیرد ،گه از شیراز دل جوید
    چه پوید او که می دارد پی اش ، بسیار دلها را
    چه بیهوده سخن گفتم ،از آن مهروی مشکین خال
    خدایا زین سخن بگذر ،چو مردم سنگ خارا را
    یکی خالیست در شیراز ، به روی چهره ای طناز
    که حافظ بخشدش آسان ،سمرقند و بخارا را
    همان خالی کزان بهجت ،ببازد روح اجزایش
    همان خالی کزان صائب ،نمی خواهد سرو پارا
    گرش یابم به رای دل ، قسم بر آستان دل
    چه آسان و چه بی پروا ،کنم آباد دنیا را
    اگر آن ترک شیرازی ،بدست آرد دل ما را
    به خال هندویش بخشم ،همان یک خال زیبا را
    هر آنکس چیز میبخشد ، دقیق و تیز می بخشد
    نه چون آنان که میدانند برابر ، سنگ و درها را
    بدان در کفه سنجش به در ، در می دهد ارزش
    وگرنه در پی خالش ،دهی امروز و فردا را   

 
مسیحا صدر {یکشنبه ۵ دی, ۱۳۸۹ الساعة ۹:۳۵ ق.ظ}

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دلی مارا
نه یک لحظه ببندم دل نه هم بخشم همی دنیا را
من آن ایار این دوران که بینم بسیارزین مه رویان
نه چون حافظ وصا ئب بگویم این شعر بی معنارا

 

در جواب اشعار بالا:

شاعر : سکینه اصغر پور فشتمی
  اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را
به خال هندویش بخشم,تمام اشعار بالا را
تو می گویی که با جراحی صورت عمل کردند خال ها را
نه جانم اشتباه کردی که خالت را عمل کردی
تو هم گر داشتی خالی مثال هندوی حافظ
قسم بر جان شیرینت,که بر آن می شدی حافظ
اگر حافظ سرود شعری برای دلبر حوری
که یا بر خال هندویش بداد خروار ها سوری
نه از ملکش سخن آورد,نه از اجزا و ارواحش
که پیشکش کرد,سمر قند و بخارا را به دلدارش
نمی دانم چه ربطی دارد این اشعار,به آن اشعار زیبایش
که بی پروا دخالت کرده اید,در عشق و در کارش

 

 

اشعار بالا از سایت http://hafez.tarikhema.ir گرفته شده است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 272
بازدید کل : 287391
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1


دريافت كد در بهاربيست

<-PollName->

<-PollItems->

خدمات وبلاگ نويسان-بهاربيست